Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

A comprehensive approach to the hygienic assessment of students’ quality of life

Abstract

At the present stage of development of society the problem of quality of life of young people, including young students, as a social group, is quite relevant. Despite the significant discrepancies in the interpretation of the concept of «quality of life», most authors agree that the defining components of this concept are the health status and satisfaction with the individual's own life. In the study of problems of the quality of life of students in the form of the original definition was accepted definition of quality of life as a phenomenon that entails psycho-physiological and physical health of man, his spiritual and cultural values, the level of civilization of a society and its economic development. The article presents the results of the hygienic assessment of students' quality of life, which suggest the applicability of both objective and subjective characteristics of life quality in studies. It is associated with the dynamics of life quality indicators, the changeability of the influencing factors, and the necessity of regular monitoring of life quality indicators and factors supposed to be focal in its formation. Basing on the material obtained in the course of the experimental work, the authors formulate the fundamental principles of the comprehensive approach to the hygienic assessment of quality of life. This concept, in contrast to the WHO concept of quality of life assessment in clinical medicine, based on four principles: multi-dimensionality, the change indicators over time, the active participation of the individual in the assessment of their condition, a comparison of subjective assessments with objective measures.

About the Authors

N. V. Sokolova
ФГБОУ ВПО «Воронежский государственный педагогический университет» Министерства образования и науки РФ
Russian Federation


V. I. Popov
ГБОУ ВПО «Воронежская государственная медицинская академия им. Н.Н. Бурденко» Минздрава России
Russian Federation


S. I. Alferova
ФГБОУ ВПО «Воронежский государственный педагогический университет» Министерства образования и науки РФ
Russian Federation


I. G. Artyukhova
ФГБОУ ВПО «Воронежский государственный педагогический университет» Министерства образования и науки РФ
Russian Federation


A. G. Kvaratskheliya
ГБОУ ВПО «Воронежская государственная медицинская академия им. Н.Н. Бурденко» Минздрава России
Russian Federation


References

1. Есауленко И.Э., Болотских В.И., Зуйкова А.А., Попов В.И. и др. ВГМА им. Н.Н. Бурденко - территория здорового образа жизни: монография. - Воронеж: ИПЦ Научная книга, 2011. - 200 с.

2. Гора Е.П., Гречнева А.Н. Здоровье студентов педагогического вуза и учителей // Здоровье и образование в XXI веке; Инновационные технологии в биологии и медицине: Материалы X Международного конгресса, 9-12 декабря 2009 г. - М., 2009. - С. 615.

3. Маркович Д.Ж. Социальная экология. - М.: Изд-во РУДН, 1997. - 436 с.

4. Миннибаев Т.Ш. и др. Образ жизни студентов старших курсов медицинского вуза // Здоровье, обучение, воспитание детей и молодежи в XXI веке: материалы Междунар. конгресса. - М., 2004. - Ч. II. -С. 278-279.

5. Нефедовская Л.В. Состояние и проблемы здоровья студенческой молодежи / под ред. проф. В.Ю. Альбицкого. - М.: Литтера, 2007. - 192 с.

6. Ушаков И.Б. Качество жизни и здоровье человека. - М. - Воронеж: Истоки, 2005. - 130 с.

7. Ушаков И.Б., Соколова Н.В., Корденко А.Н. и др. Провинция: качество жизни и здоровье студентов. -М. - Воронеж: Истоки, 2002. - 151 с.

8. Шафиркин А.В., Штемберг А.С., Есауленко И.Э., Попов В.И. Экология, социальный стресс, здоровье населения и демографические проблемы России: монография. - Воронеж: Научная книга, 2009. - 435 с.


Review

For citations:


Sokolova N.V., Popov V.I., Alferova S.I., Artyukhova I.G., Kvaratskheliya A.G. A comprehensive approach to the hygienic assessment of students’ quality of life. Acta Biomedica Scientifica. 2013;(3(2)):130-134. (In Russ.)

Views: 513


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)