Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

SPECIFICS OF MOTIVATIONAL-SEMANTIC SPHERE OF MODERN TEACHERS

Abstract

The article is concerned with the role of teacher's motivational-semantic sphere in his or her professional activity. The motivational-semantic spheres structure comprising dynamic and semantic component is described on the basis of motivation and semantic approach. Dynamic component is represented by motivation formation relevant activity (i.e. motivations). Semantic component is represented by lasting and abstract cognitive and rational structures and leads to personality meaning-making. Results of empirical study of teacher's motivational-semantic sphere at different levels of professionalization (adapter-teacher, internal, expert, authority, mentor) according to E.A. Klimov are given. The analysis of the general and specific characteristics of each stage of professionalization is performed. Differences (divergent features) and general properties (invariant) of teachers appear in manifestation parameters and in the structure of motivational-semantic sphere. The limitations, - qualities do not meet the requirements of the profession, and resources motivational-semantic sphere of teachers are revealed. The structure of motivational-semantic sphere of the modern teacher is obtained, based on factorization of the empirical research's results.

About the Author

A. M. Luzhetskaya
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Володина Е.П. Структура ценностных ориентаций современных студентов психологов с высоким уровнем интеллекта // Образование: традиции и инновации: Материалы VI международной научнопрактической конференции. - Прага: Изд-во WORLD PRESSsr.o., 2014. - С. 131-134

2. Забродин Ю.М. Мотивационно-смысловые связи в структуре направленности личности // Вопросы психологии. - 1989. - № 6. - С. 100-108.

3. Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала. - М.: Изд-во Моск. псих.-пед. ин-та; Воронеж: НПО «Модэк», 2004. - 752 с.

4. Леонтьев Д.А. Психология смысла. - М.: Смысл, 2003. - 488 с.

5. Лужецкая А.М. Особенности структуры личностной направленности педагогов на разных этапах профессионализации // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. - 2010. - № 125. - С. 52-57.

6. Петров В.Г. Ресурсы и ограничения личностной направленности современного педагога // Россия и Европа: связь культуры и экономики: Материалы V международной научно-практической конференции (15 марта 2013 г.). - Ч. 1. - Прага: Изд-во WORLD PRESS s r.o. - С. 287-291.

7. Шишева А.Г. Система жизненных смыслов личности как психологическое условие выбора варианта жизни в юношеском возрасте // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. - 2008. - № 67. - С. 509-512.


Review

For citations:


Luzhetskaya A.M. SPECIFICS OF MOTIVATIONAL-SEMANTIC SPHERE OF MODERN TEACHERS. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):68-73. (In Russ.)

Views: 435


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)