Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

SOCIO-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF FIRST-YEAR STUDENTS OF IRKUTSK STATE UNIVERSITY IN ACCORDANCE WITH THE DIFFERENT FIELDS OF STUDY

Abstract

For the first time the results of social and psychological characteristics of the first-year students were obtained. We performed the estimation of adaptation potential of the first-year students during their studies at the university and depending of the fields of their study (humanitarian, scientific or physico-mathematical). The peculiarities of motivation of the goal achievement need in the first-year students of different fields of study were determined. It was found that most of first-year students (53 %) had an average needs-based motivation and were characterized by low adaptive capacity (66,6 %) and low-neuro mental stability (41,6 %). During the research we used multilevel personality questionnaire "Adaptivity" of A.G. Maklakov and S.V. Chermyanin and test-questionnaire "Goal achievement need" of Y.M. Orlov.

About the Authors

L. I. Kolesnikova
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems; Irkutsk State University
Russian Federation


L. V. Rychkova
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


K. V. Sukhinina
Irkutsk State University
Russian Federation


V. M. Polyakov
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


E. A. Golovko
Irkutsk State University
Russian Federation


E. I. Gordeyeva
Irkutsk State University
Russian Federation


K. O. Kashirin
Irkutsk State University
Russian Federation


A. V. Gorbovskaya
Irkutsk State University
Russian Federation


T. I. Bonko
Irkutsk State University
Russian Federation


A. Y. Kolesnikova
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Вассерман Л.И. Совладание со стрессом: теория и психодиагностика: учебно-методическое пособие. -СПб.: Речь, 2010. - 192 с

2. Иващенко Г.А., Камчаткина В.М., Мещерякова Е.В. Исследование профессиональной мотивации выпускников строительных специальностей // Казанский педагогический журнал. - 2011. - № 4. С. 5-12

3. Колесникова Л.И., Долгих В.В., Поляков В.М., Рычкова Л.В. и др. Психофизиологические взаимоотношения при артериальной гипертензии в онтогенезе // Бюлл. ВСНЦ СО РАМН. - 2009. - Т. 29, № 5. - С. 79-85

4. Колесникова Л.И., Долгих В.В., Рычкова Л.В., Головко Е.А. и др. Состояние здоровья и особенности образа жизни студентов-первокурсников иркутского государственного университета // Фундаментальные исследования. - 2015. - № 1 (Ч. 3). - С. 522-527

5. Медникова А.А. Особенности структуры коммуникативных способностей старших подростков // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2009. - № 2. - С. 120-123

6. Многоуровневый личностный опросник «Адаптивность» (МЛО-АМ) А.Г. Маклакова и С.В. Чермянина / Практическая психодиагностика. Методы и тесты. Учебное пособие. Ред. и сост. Райгородский Д.Я. - Самара: Издательский Дом «БАХРАХ-М», 2006. С. 549-672

7. Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. - СПб.: Речь, 2006. - 392 с

8. Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности / Под ред. Г.С. Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. - СПб.: Речь, 2001. - С. 127-129, 138-141

9. Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения. - СПб.: Речь, 2001. - 256 с

10. Dilekmen M. (2007). Orientation and adaptation of university students. Psychology Rep., 101, 1141-1144.

11. Dyson R., Renk R. (2006). Freshmen adaptation to university life: depressive symptoms, stress, and coping. J. Clin. Psychol., 10, 1231-1244.


Review

For citations:


Kolesnikova L.I., Rychkova L.V., Sukhinina K.V., Polyakov V.M., Golovko E.A., Gordeyeva E.I., Kashirin K.O., Gorbovskaya A.V., Bonko T.I., Kolesnikova A.Y. SOCIO-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF FIRST-YEAR STUDENTS OF IRKUTSK STATE UNIVERSITY IN ACCORDANCE WITH THE DIFFERENT FIELDS OF STUDY. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):52-57. (In Russ.)

Views: 519


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)