Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

PSYCHOLOGICAL MONITORING OF UNIVERSALISTIC EDUCATIONAL ACTIVITY AND LEARNING OUTCOMES

Abstract

The article discusses the selection criteria and specific techniques for assessing cognitive, personal, regulatory and uni-versalistic communicative activities of primary school students. It describes the experience of psychological monitoring of universalistic education activities within the operation of Basic Department of Practical Psychology in Education. Arguments are given of using valid psychodiagnostic methods for assessing cognitive maturity of regulatory, communication and personal universalistic education activities. The article presents the option of using psycho-diagnostic tools to assess the level of formation of universalistic educational activity in schoolchildren. The paper describes the author's method of assessing regulatory and universalistic communicative activities of pupils. The author presents a method of estimating the educational results of the students, which provides a reliable psychological and pedagogical material.

About the Author

A. Y. Kachimskaya
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Карнышев А.Д., Терехова Т.А., Трофимова Е.Л., Скорова Л.В. и др. Психология межкультурной компетентности: сущность, региональная специфика, технологии формирования. - Иркутск: Репроцентр А1, 2012. - 438 с

2. Кыштымова И.М. Исследование уровня смыслового развития личности старшеклассников посредством анализа школьных сочинений // Сибирский педагогический журнал. - 2007. - № 3. - С. 141-152

3. Макаров Ю.Б. Универсальные учебные действия на уроках химии и биологии // Приложение к журналу «1 сентября». - 2011. - № 2 [Электронный ресурс] - Режим доступа: www.festival.1september.ru/articles/603240

4. Семенова Е.А. Методологические проблемы исследования профессионального самосознания студентов // Европейский журнал социальных наук. - Рига - Москва, 2012. - № 4 (20). - С. 102-109

5. Скорова Л.В. Об оценивании образовательных результатов в вузе // Культура. Наука. Образование. - № 3 (28). - 2013. - С. 109-117

6. Скорова Л.В. К проблеме психологической культуры обучающихся как условие формирования универсальных учебных действий // Известия ИГУ Серия «Психология», 2014. - Т. 10. - С. 58-66

7. Стандарты второго поколения. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: пособие для учителя / Под ред. А.Г. Асмолова. -М.: Просвещение, 2011

8. Федеральный государственный образовательный стандарт [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?CatalogId=2588


Review

For citations:


Kachimskaya A.Y. PSYCHOLOGICAL MONITORING OF UNIVERSALISTIC EDUCATIONAL ACTIVITY AND LEARNING OUTCOMES. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):47-51. (In Russ.)

Views: 471


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)