Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

Neuropsychological analysis of peculiarities of formation of graphomotor skills in primary school children

Abstract

Functions of serial organization of movements and actions and their role in the formation and development of graphomotor skills (writing in particular) in primary school children (193 pupils of 1st and 3dgrades) were investigated using traditional neuropsychological and new computerized methods. It allowed to trace the processes of automatization of graphomotor skill in normally developed children and to describe specific difficulties of graphomotor activity in children with learning disabilities.

About the Authors

O. V. Kuzeva
Centre of Psychological and Pedagogical Aid “Yugo-Zapad”
Russian Federation


A. A. Romanova
Centre of Psychological and Pedagogical Aid “Yugo-Zapad”
Russian Federation


A. A. Korneev
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


T. V. Akhutina
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Ахутина Т.В. Трудности письма и их нейропсихологическая диагностика // Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция / Под ред. О.Б. Ин- шаковой. - М.: МПСИ, 2001. - C. 7-20

2. Ахутина Т.В., Матвеева Е.Ю., Романова А.А. Применение луриевского принципа синдромного анализа в обработке данных нейропсихологического обследования детей с отклонениями в развитии // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 2012. - № 2. - С. 84-95

3. Ахутина Т.В., Яблокова Л.В., Полонская Н.Н. Нейропсихологический анализ индивидуальных различий у детей: параметры оценки // Нейропсихология и психофизиология индивидуальных различий / Под ред. Е.Д. Хомской, В.А. Москвина. - Москва - Оренбург, 2000. - C. 132-152

4. Безруких М.М., Любомирский Л.Е. Возрастные особенности организации и регуляции произвольных движений у детей и подростков // Физиология развития ребенка. - 2000. - 319 с

5. Бернштейн Н.А. О построении движений. - М.: Медгиз, 1947. - 450 с

6. Боркова Т.Н., Орлова Н.Т. Однотипные движения в почерке. - М.: Белый город, 2003

7. Курганский А.В., Григал П.П. Выполнение серий движений, задаваемой последовательностью сенсорных сигналов. Индивидуальные различия в характере начальной стадии серийного научения // Ж. высшей нервной деятельности. - 2009. - Т. 59, № 5. - С. 540-552

8. Лурия А.Р. Очерки психофизиологии письма. - М., 1950. - 84 с

9. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения / Под ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. - М.: В. Секачев, 2008. - 132 с

10. Сальникова Т.П. Педагогические технологии. - М.: ТЦ Сфера, 2007. - 128 с

11. Berninger V. Understanding the graphia in developmental dysgraphia: A developmental neuropsychological perspective for disorders in producing written language // Developmental motor disorders: A neuropsychological perspective / Ed. by D. Dewey, D.E. Tupper. - N.- Y.: The Guilford Press, 2004. - P. 189-233.

12. Duchene R., Ramaekers G., Njiokiktjien C., Vran- ken M. Sensorymotor development II: Bimanual movements as a timed manoeuvre // Pediatric behavioral neurology / Ed. by G. Ramaekers, C. Njiokiktien. - Amsterdam: Suyi Publications, 1991. - Vol. 3. - P. 129-162.

13. Hooper S.R., Swartz C.W., Wakely M.B. et al. Executive functions in elementary school children with and without problems in written expression // J. Learning Disabil. - 2002. - Vol. 35 (1). - P. 57-68.

14. Overvelde A., Hulstijn W. Handwriting development in grade 2 and grade 3 primary school children with normal, at risk, or dysgraphic characteristics // Research in Developmental Disabilities. - 2011. - Vol. 32. - P. 540-548.

15. Rosenblum S., Parush S., Weiss P. Temporal measures of poor and proficient handwriters // Proceedings of the Tenth biennial conference of the International Gra- phonomics Society. - Nijmegen: University of Nijmegen, 2001. - P. 119-125.

16. Volman M. Rhythmic coordination dynamics in children with and without a developmental coordination disorder. - 1997.


Review

For citations:


Kuzeva O.V., Romanova A.A., Korneev A.A., Akhutina T.V. Neuropsychological analysis of peculiarities of formation of graphomotor skills in primary school children. Acta Biomedica Scientifica. 2014;(5):101-105. (In Russ.)

Views: 672


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)