Neuropsychological analysis of peculiarities of formation of graphomotor skills in primary school children
Abstract
About the Authors
O. V. KuzevaRussian Federation
A. A. Romanova
Russian Federation
A. A. Korneev
Russian Federation
T. V. Akhutina
Russian Federation
References
1. Ахутина Т.В. Трудности письма и их нейропсихологическая диагностика // Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция / Под ред. О.Б. Ин- шаковой. - М.: МПСИ, 2001. - C. 7-20
2. Ахутина Т.В., Матвеева Е.Ю., Романова А.А. Применение луриевского принципа синдромного анализа в обработке данных нейропсихологического обследования детей с отклонениями в развитии // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 2012. - № 2. - С. 84-95
3. Ахутина Т.В., Яблокова Л.В., Полонская Н.Н. Нейропсихологический анализ индивидуальных различий у детей: параметры оценки // Нейропсихология и психофизиология индивидуальных различий / Под ред. Е.Д. Хомской, В.А. Москвина. - Москва - Оренбург, 2000. - C. 132-152
4. Безруких М.М., Любомирский Л.Е. Возрастные особенности организации и регуляции произвольных движений у детей и подростков // Физиология развития ребенка. - 2000. - 319 с
5. Бернштейн Н.А. О построении движений. - М.: Медгиз, 1947. - 450 с
6. Боркова Т.Н., Орлова Н.Т. Однотипные движения в почерке. - М.: Белый город, 2003
7. Курганский А.В., Григал П.П. Выполнение серий движений, задаваемой последовательностью сенсорных сигналов. Индивидуальные различия в характере начальной стадии серийного научения // Ж. высшей нервной деятельности. - 2009. - Т. 59, № 5. - С. 540-552
8. Лурия А.Р. Очерки психофизиологии письма. - М., 1950. - 84 с
9. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения / Под ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. - М.: В. Секачев, 2008. - 132 с
10. Сальникова Т.П. Педагогические технологии. - М.: ТЦ Сфера, 2007. - 128 с
11. Berninger V. Understanding the graphia in developmental dysgraphia: A developmental neuropsychological perspective for disorders in producing written language // Developmental motor disorders: A neuropsychological perspective / Ed. by D. Dewey, D.E. Tupper. - N.- Y.: The Guilford Press, 2004. - P. 189-233.
12. Duchene R., Ramaekers G., Njiokiktjien C., Vran- ken M. Sensorymotor development II: Bimanual movements as a timed manoeuvre // Pediatric behavioral neurology / Ed. by G. Ramaekers, C. Njiokiktien. - Amsterdam: Suyi Publications, 1991. - Vol. 3. - P. 129-162.
13. Hooper S.R., Swartz C.W., Wakely M.B. et al. Executive functions in elementary school children with and without problems in written expression // J. Learning Disabil. - 2002. - Vol. 35 (1). - P. 57-68.
14. Overvelde A., Hulstijn W. Handwriting development in grade 2 and grade 3 primary school children with normal, at risk, or dysgraphic characteristics // Research in Developmental Disabilities. - 2011. - Vol. 32. - P. 540-548.
15. Rosenblum S., Parush S., Weiss P. Temporal measures of poor and proficient handwriters // Proceedings of the Tenth biennial conference of the International Gra- phonomics Society. - Nijmegen: University of Nijmegen, 2001. - P. 119-125.
16. Volman M. Rhythmic coordination dynamics in children with and without a developmental coordination disorder. - 1997.
Review
For citations:
Kuzeva O.V., Romanova A.A., Korneev A.A., Akhutina T.V. Neuropsychological analysis of peculiarities of formation of graphomotor skills in primary school children. Acta Biomedica Scientifica. 2014;(5):101-105. (In Russ.)