Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

Prediction of development and clinical course of the minimal brain dysfunction

Abstract

The study included. 173 children with minimal brain dysfunction. (MBD) at the age of 2-8 years and 90 healthy children comparable by age and sex. As the result of dynamic examination we revealed two types of clinical course: favorable, showed as a regredient variant, and. unfavorable type, showed as a regredient variant with light residual organic cerebral insufficiency and. progredient variant. Favorable type of MBD course was observed in 70.3 % of children of pre-preschool age and. only in 22,2 % of children of the early school age. Unfavorable type was is 2,5 times more often in the group of children of early school age. Prognostically important risk factors were determined, by discriminant analysis, the degree of their mutual influence both on the development and. clinical course of MBD were defined. A system for individual prediction of development and. clinical course of MBD that allows revealing the children with risk of appearance of the disease with 95,4 % accuracy was developed. Determination of type of clinical course of MBD with 98,2 % accuracy gives the chance to carry out individual treatment and. preventive measures, including the correction of the most significant "controlled" risk factors in proper time.

About the Authors

S. Y. Lavrick
ГБОУДПО «Иркутская государственная медицинская академия последипломного образования» Минздрава России; ГБОУ ВПО «Иркутский государственный медицинский университет» Минздрава России
Russian Federation


S. V. Domitrak
ГБОУ ВПО «Иркутский государственный медицинский университет» Минздрава России
Russian Federation


V. V. Shprakh
ГБОУДПО «Иркутская государственная медицинская академия последипломного образования» Минздрава России
Russian Federation


I. M. Mikhalevitch
ГБОУДПО «Иркутская государственная медицинская академия последипломного образования» Минздрава России
Russian Federation


References

1. Азимова Х.М. Задержка психомоторного развития детей раннего возраста // Неврология. -2006. - № 4. - С. 56 - 57.

2. Александрова В.А., Братова Е.А. Перинатальные поражения центральной нервной системы и их последствия в практике педиатра: учеб. пособие для врачей. - СПб.: МАПО, 2008. - 70 с.

3. Гудман Р., Скотт С. Детская психиатрия; 2-е изд.; пер. с англ. - М.: Триада-Х, 2008. - 405 с.

4. Заваденко Н.Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте. - М.: Академия, 2005. - 256 с.

5. Зайцев В.М., Лифляндский В.Г., Маринкин В.И. Прикладная медицинская статистика. -СПб.: ФОЛИАНТ, 2003. - 432 с.

6. Михалевич И.М., Алферова М.А., Рожкова Н.Ю. Основы прикладной статистики. Часть III: Учебное пособие. - Иркутск: НЦРВХ СО РАМН, 2010. - 92 с.

7. Морозова Е.А., Ратнер Ф.Л. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью: истоки, клиника, лечение: учеб пособие. - Казань: Астория, 2009. - 82 с.

8. Пальчик А.Б. Лекции по неврологии развития. - М.: МЕДпресс-информ, 2012. - 368 с.

9. Скворцов И.А. Неврология развития: рук-во для врачей. - М.: Литтера, 2008. - 536 с.

10. Чутко Л.С. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью и сопутствующие расстройства. - СПб.: Хока, 2007. - 136 с.

11. Lagos L.P. Risk of attention deficit/hyperactivity disorder in Aymara and Rapa-Nui schoolchildren: Association with dopaminergic system polymorphisms // Rev. Med. Chil. - 2011. - Vol. 139 (5). -P. 600 - 605.

12. Nazario L.L. Clinical manifestations of the attention deficit and hyperactivity disorder in the Puerto Rican population // Bol. Asoc. Med. P. R. - 2009. -Jan-Mar, Vol. 101 (1). - P. 42 - 44.


Review

For citations:


Lavrick S.Y., Domitrak S.V., Shprakh V.V., Mikhalevitch I.M. Prediction of development and clinical course of the minimal brain dysfunction. Acta Biomedica Scientifica. 2013;(2(1)):39-44. (In Russ.)

Views: 459


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)