Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

IMPACT OF INFORMATION TECHNOLOGY ON THE STRUCTURE OF MATHEMATICAL ABILITIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF MATHEMATICAL PROFILE

Abstract

We relied on the structure of V.A. Krutetskiy consisting of four components: obtaining mathematical information (perceptual component); processing mathematical information (procedural component); storage of mathematical information (mnemonic component); mathematical orientation of the mind (general synthetic component). The following hypothesis was proposed: the use of information technology affects the positive trend in the development of all components of mathematical abilities, and especially on general synthetic component due to the harmonious combination of two sub-components: verbal-logical and visual-figurative. We used a modified methodic, which is a shortened version of tasks classification of V.A. Krutetskiy. The tasks consisted of nine batteries of problems whose solution was assessed by a dichotomous scale, and then the result is expressed as a percentage by number of correctly solved tasks in the series. Analysis of the results of the comparison of mathematical abilities in a sample of 60 people (students-programmers and students non-programmers) showed that a high school students-programmers developed a general synthetic component (t = 2,566, p = 0,013). The students perform tasks with the visual representations and schemes better that contributes to the development of parameters procedural component.

About the Author

E. V. Emelianova
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Емельянова Е.В. Тест структуры математических способностей // В кн.: Психология детской одаренности и творческих способностей / Под ред. Л.И. Ларионовой. - Иркутск: ВСГАО, 2009. - С. 38-71

2. Емельянова Е.В. Методика диагностики математических способностей школьников и их развитие в условиях обучения информационным технологиям // Ценностные основания психологии и психология ценностей: Матер. IV Сибирского психологического форума (Томск, 16-18 июня 2011). - Томск, 2011. -С. 134-137

3. Кордемский Б.А. Увлечь школьников математикой. - М.: Просвещение, 1981. - 156 c

4. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников. - М.: Институт практической психологии; Воронеж: НПО МОДЕК, 1998. - 416 с

5. Левина О.Г. Взаимодействие компьютера и человека как социальное явление // Педагогический вестник. - М., 1998. - № 2. - 21 c

6. Малинецкий Г.Г., Маненков С.К, Митин Н.А., Шишов В.В. Когнитивный вызов и информационные технологии. - 2010. - Режим доступа: http://spkurdyumov.ru/economy/kognitivnyj-vyzov-i-informacionnye-texnologii/index.htm

7. Нагорнова А.Ю., Нагорнов Ю.С., Кирюхина Д.В., Абалакова О.В. и др. Характеристика когнитивной технологии обучения студентов технических специальностей. - 2012. - Режим доступа: http://www.science-education.ru/pdf/2012/6/339.pdf

8. Солсо Р. Когнитивная психология. - М.: Тривол-ла. 1996. - 600 с


Review

For citations:


Emelianova E.V. IMPACT OF INFORMATION TECHNOLOGY ON THE STRUCTURE OF MATHEMATICAL ABILITIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF MATHEMATICAL PROFILE. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):43-46. (In Russ.)

Views: 423


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)