Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

Psychological features of adolescents with essential hypertension

https://doi.org/10.29413/ABS.2018-3.2.10

Abstract

Background. The inconsistency of data about psychological profile of adolescents with essential arterial hypertension (EH), as one of the most important factor in the pathogenesis of this disease, causes the relevance of searching the relationship between psychological traits and features of the circadian blood pressure (BP).organization. The aim of this study was to study the association between personality characteristics and parameters of 24-hour blood pressure monitoring in adolescents with EH. Materials and methods. We carried out an investigation of 14-17 year old (15.92 ± 1.12) Caucasian male patients with EAH (n = 110) in clinic Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems. Psychological testing and ambulatory blood pressure monitoring (ABPM) have been carried. Results. In our study were determined some most significant psychological features which associated with different ABPM parameters and EH stabilization. Increased hypertension, manifested in excessive activity, irritability, anger and intractability, is associated with the stabilization of EH in adolescents. The ability to express emotions verbally or physically (including a constructive way) protects the cardiovascular system from excessive fluctuations of night blood pressure. Psychological profile with the leading pattern of anxiety-aggressive affect suppression (irritation, touchiness, anxiety, introversion) mainly influence to the time of hypertension and average daily level of blood pressure. Conclusion. Adolescents with EH with certain emotional and personal characteristics need to be treated by the differentiated psychotherapeutic interventions. These conditions are necessary for early prevention of complications of cardiovascular circadian organization disorders.

About the Authors

A. S. Kosovtseva
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


L. I. Kolesnikova
Scientific Сentre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


L. V. Rychkova
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


V. M. Polyakov
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


T. A. Bairova
Scientific Centre for Family Health and Human Reproduction Problems
Russian Federation


References

1. Автандилов А.Г., Александров А.А., Кисляк О.А., Конь И.Я., Ледяев М.Я., Леонтьева И.В., Петеркова В.А., Розанов В.Б. Рекомендации по диагностике, лечению и профилактике артериальной гипертензии у детей и подростков // Профилактика заболеваний и укрепление здоровья. - 2003. - Т. 6, № 3. - С. 24-36

2. Березин Ф.Б., Безносюк Е.В., Соколова Е.Д. Психологические механизмы психосоматических заболеваний // Российский медицинский журнал. 1998. - № 2. - C. 43-49

3. Бройтигам В., Кристиан П., Рад М. Психосоматическая медицина. - М.: ГЭОТАР-Медиа, 1999. - 376 с

4. Бунина Е.Г., Ровда Ю.И., Миняйлова Н.Н., Болгова И.В., Черных Н.С. Психосоматические особенности личности подростков с артериальной гипертензией // Педиатрия им Г.Н. Сперанского. - 2007. - № 2. -С. 28-31

5. Бучина М.М., Копнина Е.И. Психосоматические особенности пациентов с гипертонической болезнью // Вестник новых медицинских технологий. - 2007. -Т. 14, № 2. - С. 194-195

6. Гарганеева Н.П., Белокрылова М.Ф. Основные симптомокомплексы и условия формирования невротических и аффективных расстройств у больных с сердечно-сосудистыми заболеваниями // Сибирский медицинский журнал. - № 4. - 2009. - С. 11-17

7. Гафаров В.В., Панов Д.О., Громова Е.А., Гагулин И.В., Гафарова А.В. Влияние личностной тревожности на риск развития артериальной гипертензии в открытой популяции среди женщин 25-64 лет в условиях мегаполиса Западной Сибири (Эпидемиологическое исследование на основе программы ВОЗ «MONICA - психосоциальная») // Мир науки, культуры, образования. - 2014. - № 4. - С. 357-359

8. Колесникова Л.И., Долгих В.В., Поляков В.М., Рычкова Л.В. Проблемы психосоматической патологии детского возраста. - Новосибирск: Наука, 2005. - 222 с

9. Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. - СПб.: Речь, 2010. - 256 с

10. Поляков В.М., Колесников С.И., Колесникова Л.И., Долгих В.В., Косовцева А.С., Прохорова Ж.В., Рычкова Л.В. Особенности формирования функциональной межполушарной асимметрии у детей и подростков с эссенциальной артериальной гипертензией // Вестник Российской Академии медицинских наук. - 2014. - № 9. - С. 77-82

11. Собчик Л.Н. Психолог о подростках в школе и семье // Московский психологический журнал. -2002. - № 3

12. Эверт Л.С., Маслова М.Ю., Власова Е.Н., Веденеева В.Ю., Мочалкина И.М., Токманцев А.В. Медикобиологические и психосоциальные факторы риска развития артериальной гипертензии у детей // Бюл. ВСНЦ СО РАМН. - 2012. - № 5-2. - С. 70-74

13. Akiskal HS. (1983). Diagnosis and treatment of affective disorders. Psychiat Clin N Amer, 6, 210-215.

14. Bucher BS, Ferrarini A, Weber N, Bullo M, Bianchetti MG, Simonetti GD. (2013). Primary hypertension in childhood. Curr Hypertens Rep, 15 (5), 444-452.

15. Flaa A, Ekeberg 0, Kjeldsen SE, Rostrup M. (2007). Personality may influence reactivity to stress. Biopsychosoc Med, 1 (5), 1751-1759.

16. Hosseini SH, Mokhberi V, Mohammadpour RA, Mehrabianfard M, Lashak NB. (2011). Anger expression and suppression among patients with essential hypertension. Int J Psychiatry Clin Pract, 15 (3), 214-218.

17. Rutledge T, Hogan BE. (2002). A quantitative review of prospective evidence linking psychological factors with hypertension development. Psychosom Med, 64 (5), 758-766.

18. Saboya PMHP, Zimmerman PR, Bodanese LC. (2010). Association between anxiety or depressive symptoms and arterial hypertension, and their impact on the quality of life. Int J Psychiatry Med, 40 (3), 307-320.

19. Sharma A. (2012). Hypertension: psychological fallout of type A, stress, anxiety and anger. Advances in Asian Social Science, 3 (4), 751-758.

20. Yeager DS, Lee HY, Jamieson JP. (2016). How to improve adolescent stress responses insights from integrating implicit theories of personality and biopsychosocial models. Psychol Sci, 27 (8), 1078-1091.


Review

For citations:


Kosovtseva A.S., Kolesnikova L.I., Rychkova L.V., Polyakov V.M., Bairova T.A. Psychological features of adolescents with essential hypertension. Acta Biomedica Scientifica. 2018;3(2):56-62. (In Russ.) https://doi.org/10.29413/ABS.2018-3.2.10

Views: 878


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)