Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

THE EFFECT OF MOTHER’S EDUCATION ON THE DEVELOPMENT OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE

Abstract

The article analyzes the results of experimental research of influence of mother's education on the development of higher mentalfunctions of children of preschool age. We used methods of neuropsychological examination, developed by A.R. Luria. Our study included 180 children of 6-7 years: 84 children are raised by the mothers with higher education, 65 - by mothers with professional education and 31 - by mothers with secondary education. The main conclusion of the study is that mother's education has a significant impact on the status of all higher mental functions except visual-spatial functions.

About the Author

M. S. Platonova
Khakass State University named after N.F. Katanov
Russian Federation


References

1. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Под общ. ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. - М.: В. Сека- чев, 2008. - 158 с

2. Гавриш Н.В., Зырянова Н.М., Малых С.Б. и др. Школьная успеваемость и конфигурация семьи // Школа здоровья. - 1994. - Т. 1, № 1. - С. 37-49

3. Канаева Л.А. Академические достижения детей из многодетных семей // Фундаментальные исследования. - 2013. - № 8. - С. 1217-1221

4. Карацуба Т.К. Особенности жизненного и профессионального становления единственных детей в семье: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. - М., 1998. - С. 12

5. Сермягина О.С. Эмоциональные отношения в семье: социально-психологическое исследование. - Кишинев, 1999. - С. 98

6. Шумакова Н.Б. Влияние представлений родителей об обучении на развитие одаренности у детей // Вопросы психологии. - 2004. - № 2. - С. 119-128

7. Biedinger N., Klein O. Der Einfluss der sozialen Herkunft und des kulturellen Kapitals auf die Haufigkeitentwicklungs fordernder Eltern-Kind-Aktivitaten // Diskurs Kindheits und Jugendforschung. - 2010. - Bd. 2. - S. 195-208.

8. Laureau A., Horvat E. Moments of social inclusion and exclusion: Race, class and cultural capital in family- school relationships // Sociology of Education. - 1999. - Vol. 72. - P. 37-53.


Review

For citations:


Platonova M.S. THE EFFECT OF MOTHER’S EDUCATION ON THE DEVELOPMENT OF HIGHER MENTAL FUNCTIONS IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE. Acta Biomedica Scientifica. 2014;(4):37-39. (In Russ.)

Views: 364


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)