Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

RESEARCH OF MULTIMODAL PERCEPTION PROFILE AMONG STUDENTS

Abstract

The topicality of the research of polimodal research profile among students is determined by the necessity of studying the characteristics of students' sense perception. Revealing the peculiarities of polimodal perception among students and taking into considerations these peculiarities may solve the problem how to optimize studying process of future psychologists. Studying the peculiarities of polimodal perception will let us control the students' sense perception while teaching. The author's theoretical model of polymodal perception gave ground to create the methodology of identifying eight peculiarities in polimodal perception. The data gathered help us conclude that polimodal perception in the group of students-respondents from different regions of the country doesn't differ statistically. It may lead to the conclusion that students - future psychologists of Moscow psychological-pedagogical university and Irkutsk State University belong to the same general group, therefore in the research we will see them as one group. Studying group tendencies in polimodal perception among students shows that one cannot claim visual perception dominant type of perception. Respondents prefer to use visual and also osmatic, gustatory and gaptic modalities. Kinesthetic modality, perception of people and nature have scores lower that the average figure among other modalities chosen by students-respondents who live in Moscow and Irkutsk. These types of perception are resourceful but less recognized and demand further development. The results of the research give us the opportunity to set out ways of developing polimodal perception, correcting less recognized perception modalities among students, future psychologists.

About the Author

T. N. Bandurka
Pedagogical Institute of Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Айрес Э.Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития; пер. с англ. Ю. Даре; 2-е изд. - М.: Теревинф, 2010. - 272 с.

2. Ананьев Б.Г. Сенсорно-перцептивная организация человека // Познавательные процессы: ощущения, восприятие. - М.: Педагогика, 1982. - С. 9-31.

3. Бандурка Т.Н. Полимодальность восприятия в обучении. Как раздвинуть границы познания. Монография. - Иркутск: Оттиск, 2005. - 204 с.

4. Бандурка Т.Н. Экспериментальное исследование полимодальности восприятия у субъектов образовательного процесса // Экспериментальная психология в России: традиции и перспективы; под ред. В.А. Барабанщикова. - М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. - С. 213-218.

5. Бандурка Т.Н. Осознание полимодальности собственного восприятия как путь развития субъектности и понимания молодым поколением своих духовно-нравственных истоков // Экспериментальная психология. - 2013. - № 4. - C. 59-66.

6. Барабанщиков В.А. Динамика зрительного восприятия. - М.: Наука, 1990. - 240 с.

7. Барабанщиков В.А. Психология восприятия: Организация и развитие перцептивного процесса. - М.: Когито-Центр; Высшая школа психологии, 2006. - 240 с.

8. Березина Т.Н. Обоняние и эмоции: Монография. - М.: РИЦ МГТУ им М.А. Шолохова, 2009. - 253 с.

9. Камынина О.Е. Теоретические и методические аспекты развития полимодального восприятия у младших школьников в процессе музыкальной деятельности // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена - 2009. - № 94. - С. 279-284.

10. Носуленко В.Н. Психология слухового восприятия. - М.: Наука, 1988. - 216 с.

11. Пархоменко Д.В. Комплексное исследование тактильной сферы: Методическое пособие. - М: Акрополь, 2011. - 39 с.

12. Bradway L., Albers Hill B. (1993). How to maximize your child’s learning ability: a complete guide to choosing and using the best games, toys, activities, learning aids and tactics for your child, 272


Review

For citations:


Bandurka T.N. RESEARCH OF MULTIMODAL PERCEPTION PROFILE AMONG STUDENTS. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):28-33. (In Russ.)

Views: 519


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)