Preview

Acta Biomedica Scientifica

Advanced search

Physiological aspects of educational training adaptation of students

Abstract

20 healthy male and female students of Artsakh State University aged 18-20 years have participated in an experiment to study the mechanisms of training adaptation. Surveys were conducted during the academic semester in 2 stages: the non-examination period (March-April) - Monday and Friday, before and after school and during the examination period (May-June) - before and after the exam. In order to study the impact of mental stress a survey was also conducted among students once they complete mental or intellectual Eysenck test. A psychological testing of students was carried out to identify the level of intelligence (IQ) by Eysenck, personal and situational anxiety by Spielberger and health, activity, mood by SAN (HAM) questionnaire. Basic hemodynamic parameters were measured: heart rate, systolic and diastolic blood pressure. ECG examination was conducted using R.M. Baevsky's cardio-ervalography method. Comparative analysis of the dynamics of the studied parameters showed that the process of adaptation of students to the teaching load is accompanied by periods of decline during non-examination period, more vividly expressed when doing mental or intellectual work, and tension of the studied parameters during the examination period.

About the Authors

H. G. Galstyan
Artsakh State University
Russian Federation


S. M. Minasyan
Yerevan State University
Russian Federation


References

1. Батаршев А.В. Базовые психологические свойства и самоопределение личности: Практическое руководство по психологической диагностике. - СПб.: Речь, 2005. - С. 44-49.

2. Вариабельность сердечного ритма: Теоретические аспекты и практическое применение // Тез. докл.

3. Геворкян Э.С., Даян А.В., Адамян Ц.И., Григорян С.С. и др. Влияние экзаменационного стресса на психофизиологические показатели и ритм сердца студентов // Журнал высшей нервной деятельности. - 2003. - Т. 53, № 1. - С. 46-50.

4. Голискарди Р., Минасян С.М., Геворкян Э.С. Сдвиги интегральных показателей активности регуляторных механизмов ритма сердца учащихся Ирана в динамике учебной нагрузки // Медицинская наука Армении. - 2010. - № 2. - С. 118-126.

5. Гурова О.А., Тарбаева Е.А., Сафронова Е.Ю. Дневная динамика вариабельности сердечного ритма у студентов // Новые исследования. - 2012. -№ 3 (32). - С. 32-36.

6. Дьяченко В.Г., Костакова Т.А., Пчелина И.В. Врачебные кадры Дальнего Востока. Виток кризиса: монография. - Хабаровск: Изд-во ДВГМУ, 2012. - 424 с.

7. Минасян С.М., Адамян Ц.И., Геворкян Э.С., Даян А.В. и др. Динамика интегральных характеристик вариабельности сердечного ритма и психофизиологических показателей студентов в режиме однодневной и недельной учебной нагрузки // Физиология человека. - 2006. - № 4. - С. 57-63.

8. Минасян С.М., Геворкян Э.С., Адамян Ц.И., Ксаджикян Н.Н. Изменение кардиогемодинамических показателей и ритма сердца студентов под воздействием учебной нагрузки // Рос. физиол. журн. им. И.М. Сеченова. - 2006. - Т. 92, № 7. - С. 817-826.

9. Чуян Е.Н., Бирюкова Е.А., Раваева М.Ю. Комплексный подход к оценке функционального состояния организма студентов // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Биология, химия». - 2008. -Т. 21 (60), № 1. - С. 123-139.


Review

For citations:


Galstyan H.G., Minasyan S.M. Physiological aspects of educational training adaptation of students. Acta Biomedica Scientifica. 2015;(4):97-101. (In Russ.)

Views: 555


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-9420 (Print)
ISSN 2587-9596 (Online)